Dzieje sztuki od paleolitu do współczesności wskazują na pewien zasadniczy punkt wspólny malarstwa. Niezależnie od epoki, stylu i kierunku w sztuce twórcy koncentrują się na obranym wycinku rzeczywistości, bądź też obierają im tylko właściwy specyficzny sposób jej penetracji. Epoka, w której żyją predestynuje ich do takiej a nie innej postawy twórczej. Często jednak sami stawiają sobie granice poszukiwań twórczych.
Szczególnie jest to widoczne w dziejach sztuki od końca XIX wieku do czasów bliższych nam współcześnie. Właśnie w tym okresie częste zmiany w stylach i kierunkach są najbardziej radykalne. Impresjonizm - bezpośrednie, wrażeniowe postrzeganie zmienności natury. Dla tego kierunku nie istnieje niezmienny pejzaż, w zależności od oświetlenia zmieniają się kolory, a nawet kształty postrzeganej rzeczywistości. Nie zdajemy sobie sprawy jak ten nowy sposób postrzegania świata wywarł wpływ również na nas, ludzi żyjących obecnie. Żyjemy w świecie obrazkowym, dzisiaj człowiek jest w stanie obejrzeć w ciągu godziny więcej medialnych przekazów, więcej obrazów świata, niż poprzednie pokolenia przez stulecia. Nie tylko impresjonizm, ale i następne kierunki i nowe pokolenia twórców, ich nowatorskie spojrzenie na otaczający nas świat na zawsze odmieniły nasz sposób percepcji rzeczywistości.
Paul Gauguin, Siesta, olej na płótnie, 1894
Poprzez malarstwo, fotografię, film i nowe media patrzymy na świat oczami Moneta, Matisse'a, Gauguina, Picassa i wielu innych twórców, którzy odważyli się pokazać świat taki jaki zobaczyli, odczuli w sobie i wokół siebie. Zrobili to wbrew panującemu kanonowi w sztuce im współczesnej. Dzięki nim zmieniło się postrzeganie nas samych i otaczającego nas świata. I nie wynika to wyłącznie ze zmieniającego się obiektywnie obrazu realnej rzeczywistości.
Cézanne Paul, Grający w karty, 1890–92 — Musée d´Orsay, Paryż
Chociaż trudno to sobie wyobrazić, ale bez przekraczania granic i kanonów w sztuce, fotografie, filmy i inne wizualne przekazy medialne wyglądałyby zupełnie inaczej. Może warto bliżej poznać któryś z bardziej znanych kierunków w sztuce i potem oglądając tv, film, czy obrazki z informacyjnego portalu internetowego wyobrazić sobie co byłoby gdyby jakimś cudem ten kierunek w historii sztuki nie istniał. Przedsięwzięcie trudne, może nawet niemożliwe, ale na tyle interesujące, że może znajdzie się ktoś, kto będzie chciał podjąć takie wyzwanie.
Kliknij tutaj aby przenieść się do spisu treści bloga
Copyright © Kazimierz Ratajczak